لوگو، نشانه و یا علامت تجاری، نشانی است که کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده ای را از سایر کالاها یا خدمات متمایز نماید.

لوگو عصاره محتوا و درون مایه یک کسب و کار است، به بیان دقیق‌تر لوگو می‌بایست در کمتر از یک ثانیه، یک برنـــد را در ذهن مخاطب جاودانه کند.

 

 

آرم چیست؟

آرم یک کلمه فرانسوی هست که اولین بار توسط طراحان گرافیک مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه ۷۰ شمسی به پیشنهاد استادان دانشکده هنر، واژه (نشانه) به جای آرم و لوگو مورد استفاده قرار گرفت.

(اسم) فرانسوی: arme} ‘ārm} علامت مخصوص یک کشور، حزب، مؤسسه، سازمان، اداره، و مانند این‌ها که بر هرچیز وابسته به آن نقش می‌بندد. (فرهنگ فارسی عمید)

لوگو چیست؟

لوگو یک واژه لاتین است که به همان معنی آرم، نماد، نشانه است.

وقتی از یک شرکت یا یک محصول نام می بریم، تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد. به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و …

این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود. تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

همانطور که گفته شد لوگو (Logo) یک واژه کلی نیست و فقط برای افراد جامعه آشناتر است و بیشتر برای بخشی از نشانه های تصویری استفاده می شود.  واژه لوگوتایپ (Logotype) نیز بخشی از نشانه های نوشتاری را پوشش می دهد. بنابراین در این نوشته از کلمه نشانه استفاده کنیم که تا بتوانیم انواع آن را بیان نماییم.

 

انواع نشانه:

نشانه ها (لوگو) را به دو دسته کلی (نشانه های تصویری) و (نشانه های نوشتاری) می توان تقسیم کرد. دسته سومی هم وجود دارد که ترکیبی از نشانه های نوشتاری و تصویری می باشد که ما به (نشانه های ترکیبی) می شناسیم.

 

نشانه های تصویری:

آرم های شمایلی (Logo iconique) یا همان لوگو که مردم می شناسند. تصویری از یک شیء، یک نقش و یک نماد مانند تصاویر فیگوراتیو (اسب، گلابی، مرد و…) و یا غیر فیگوراتیو (دایره، فلش، خط و …) هستند و انواع مختلفی دارند:

  1. آرم های تصویرنما که رابطه مستقیم داشته باشد مانند استفاده از نقش گاو برای گاوداری
  2. آرم های دیاگرامی که غیر مستقیم باشد مانند استفاده از نقش خورشید یا نخل برای شرکتی در خوزستان
  3. آرم های استعاری که نمایشی از قدمت و سنت دارد. مثل استفاده از نقش اساطیری در لوگو هواپیمایی ایران (هما)
  4. آرم های نمادین که بدون هیچ ارتباطی مانند شکل سیب برای شرکت کامپیوتری اپل
  5. پیکتوگرام ها هم که به صورت قراردادی طراحی می شوند مانند علائم راهنمایی و رانندگی، ورزشی و مکان ها

 

لوگو چیست؟

نشانه های نوشتاری:

نشانه های نوشتاری به دو دسته تقسیم می شوند:

لوگوتایپ (Logotype) یا (نشانه نوشته) نشانه هایی هستند که به جای تصویر، صرفا از نوشته نام برند استفاده شده است.

نوشتار فیلم های سینمایی (نامواره) نشانه عنوان مجلان و نشریات هم در این مجموعه قرار می گیرند.

 

لوگو چیست؟

 

 

 

مونوگرام (Monogram) نشانه هایی هستند که از یک حرف و یا ترکیب چند حرف تشکیل شده اند. 

 

 

 

 

نشانه های ترکیبی:

ترکیب نوشتار و تصویر (لوگوی ترکیبی): مثل پیتزا کی اف سی

لوگو چیست؟

 

 

 

منبع:3noghte.com

لوگو یا نشانه و انواع آن

بررسی بیست بسته بندی خلاقانه (بخش اول)

  ,های ,یک ,استفاده ,لوگو ,آرم ,    ,نشانه های ,های نوشتاری ,آرم های ,از یک

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عکس بازیگران دانلود جدیدترین سریال های کره ای با بهترین کیفیت انتخاب برتر مهاجرت به اروپا در کوتاه ترین زمان ممکن فروش تکی و عمده لباس زنانه سایز بزرگ برند MOHER اتوبار باربری اسلامشهر واوان امتحانی آموزش ترجمه وبلاگ اهواز آموزش - یادگیری - عمل